سیستم حسگر خودرو


خودروی مدرن شما میتواند در هر ثانیه، بیش از یک گیگابایت داده از محیط اطرافش جمعآوری کند. این حجم عظیم اطلاعات، توسط شبکۀ پیچیدهای از حسگرها پردازش میشود تا سفر شما را ایمن و کارآمد کند.
سیستم حسگر خودرو، مجموعهای از چشمها و گوشهای الکترونیکی است که خودرو را قادر میسازد تا شرایط داخلی موتور و محیط خارجی را درک کرده و واکنش نشان دهد. این حسگرها با ارسال دادهها به واحد کنترل الکترونیکی (ECU)، به مغز خودرو امکان میدهند تا تصمیمهای آگاهانهای برای عملکرد بهینۀ موتور، ایمنی سرنشینان و کاهش آلایندگی بگیرد.
در این مقاله، به طور کامل با انواع سنسورهای خودرو، وظایف آنها و فناوریهای پیشرفته در حوزۀ خودروهای خودران آشنا خواهید شد.

یک سنسور خودرو قطعهای الکترونیکی است که از لحظۀ روشن شدن موتور، جنبههای مختلف عملکرد خودرو مانند دما، فشار، سرعت و سطح آلایندگی را کنترل کرده و اطلاعات را به صورت دادههای الکترونیکی به ECU ارسال میکند. ECU نیز بر اساس این دادهها، فرمانهای لازم را به عملگرها (مانند انژکتورها یا سیستم ترمز) صادر میکند.
این سیستم را میتوان به دستگاه حسی انسان تشبیه کرد. حسگرها همانند چشم، گوش و پوست، اطلاعات خام را جمعآوری میکنند و ECU نقش مغز را ایفا میکند که این دادهها را پردازش و برای انجام یک عمل تصمیمگیری میکند.
حسگرها نقش حیاتی در سه حوزۀ اصلی ایفا میکنند:
خودروهای مدرن میزبان دهها سنسور تخصصی هستند. در جدول زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:
| دستهبندی | نام سنسور | وظیفه و کارکرد اصلی |
|---|---|---|
| سنسورهای عملکرد موتور | سنسور جریان هوای جرمی (MAF) | اندازهگیری مقدار هوای ورودی به موتور برای تنظیم نسبت سوخت و هوا |
| سنسور فشار مطلق منیفولد (MAP) | اندازهگیری فشار هوای داخل مانیفولد ورودی برای سنجش بار موتور | |
| سنسور اکسیژن (O2) | اندازهگیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی اگزوز برای تنظیم ترکیب سوخت | |
| سنسور ضربه (Knock Sensor) | تشخیص ضربه و احتراق نابهجای درون سیلندرها برای پیشگیری از آسیب | |
| سنسور موقعیت میللنگ و میلسوپاپ | هماهنگی دقیق زمانبندی پاشش سوخت و جرقه زنی | |
| سنسورهای مدیریت دما | سنسور دمای مایع خنککننده | نظارت بر دمای موتور و فعالسازی فن خنککننده در صورت نیاز |
| سنسور دمای هوای ورودی | کمک به ECU برای تنظیم دقیقتر پاشش سوخت با توجه به چگالی هوا | |
| سنسورهای ایمنی و کمک راننده | سنسور سرعت چرخ (سنسور ABS) | تشخیص قفل شدن چرخها و فعالسازی سیستم ترمز ضد قفل |
| سنسورهای اولتراسونیک (پارک سنسور) | تشخیص موانع اطراف خودرو در هنگام پارک با استفاده از امواج صوتی | |
| سنسورهای رادار | تشخیص فاصله و سرعت خودروهای جلویی برای سیستم کروز کنترل تطبیقی | |
| سنسورهای دوربین | تشخیص خطوط جاده، علائم راهنمایی و عابران پیاده |
خودروهای خودران برای درک محیط اطراف، به ترکیبی پیچیده و چندلایه از حسگرها متکی هستند. شرکتهایی مانند “ویمو” (زیرمجموعه گوگل) با استفاده از دادههای چندین حسگر، یک «نقشۀ سهبعدی با دقت بالا» از محیط اطراف خودرو ایجاد میکنند. حجم دادههای پردازشی در این سیستمها در هر ثانیه به یک گیگابایت میرسد

| ویژگی | خودروهای معمولی | خودروهای خودران |
|---|---|---|
| هدف اصلی | بهینهسازی عملکرد موتور، ایمنی غیرفعال و کمک به راننده | درک کامل محیط و رانندگی کاملاً مستقل |
| تعداد و تنوع حسگرها | محدود و عمدتاً متمرکز بر موتور و سیستمهای ایمنی اولیه | بسیار زیاد و شامل ترکیبی از لیدار، رادار، دوربین و سونار |
| پردازش داده | پردازش نسبتاً ساده برای واکنش به شرایط لحظهای | پردازش فوقالعاده پیچیده و پیشبینیکننده با هوش مصنوعی |
| مثال کاربردی | روشن شدن چراغ هشدار وقتی فشار روغن پایین میآید | تشخیص یک عابر پیاده در پشت ماشینهای پارک شده و ترمز پیشگیرانه |
سیستم حسگر خودرو، دیگر یک ویژگی فرعی محسوب نمیشود، بلکه ستون فقرات اصلی خودروهای مدرن است. این فناوری با تبدیل خودرو از یک وسیلۀ مکانیکی ساده به یک دستگاه هوشمند و متصل، سفرهایی امنتر، کارآمدتر و راحتتر را برای همگان به ارمغان میآورد.

یک دیدگاه بگذارید